DZIENNIKARSTWO
FILOLOGIA POLSKA
POLONISTYKA STOSOWANA

Na skróty





Nowości wydawnicze






  

  












Napędzane emocjami. Językowa kreacja marki


Grażyna Filip   

Napędzane emocjami. Językowa kreacja marki

 

Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

Rzeszów 2019

ss. 240

Recenzowała: prof. dr hab. Małgorzata Kita

 

 

       Monograficzna książka Grażyny Filip stanowi przykład bardzo dobrego pisarstwa naukowego. W pełni respektuje wysokie standardy stylu naukowego, ale to nie wszystko. Mamy do czynienia z Badaczką, którą określiłabym jako tworzącą teksty naukowe z pełną świadomością istoty piśmiennictwa tego typu – jego zadań, celów, funkcji. Wyraźnie interesuje ją płaszczyzna meta tworzonego tekstu.

      Znakomitym pomysłem warsztatowym i wyrazem szacunku dla odbiorcy jest przywołanie przemyśleń Stevena Pinkera, amerykańskiego psychologa, kognitywisty i popularyzatora nauki (wydaje się, że z rad Pinkera w tym ostatnim zakresie korzysta jego kolega uniwersytecki, profesor ikonografii z Uniwersytetu Harvarda – „pociągający profesor” – Robert Langdon, stworzony przez Dana Browna), odnoszących się do stylistyki tekstu naukowego. Potwierdzeniem kompetencji Pinkera w tym obszarze jest to, że ma na swoim koncie kilka bestsellerów naukowych, kilka doktoratów honoris causa i wiele tytułów Myśliciela Roku.

      Autorka w toku swojego wykładu w pełni realizuje ustalenia i zalecenia z książki o bardzo wymownym tytule Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku (The Sense of Style: The ThinkingPerson’s Guide to Writing in the 21st Century), wyd. pol. 2016, co przyczynia się w dużej mierze do tego, że jej książkę przeczyta z pożytkiem i przyjemnością nie tylko specjalista, lecz także humanista zainteresowany językiem w działaniu, jak i możliwościami różnych dyscyplin i obszarów wiedzy w zakresie opisu działań językowych i komunikacyjnych. Naukowa monografia Grażyny Filip jest bowiem ciekawą lekturą, którą warto przeczytać, jeśli się jest „człowiekiem myślącym”. Naukowość jest tu zachętą do autentycznego dialogu z autorką, nie zaś stereotypowym odstraszaczem, zniechęcającym hermetycznością myślenia i języka. Prostota zamiast zawiłości to niezbywalny atut książki. Kognitywista akcentuje z przekonaniem: mózg ceni prostotę.

Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Kity

 

SPIS TREŚCI

Przedsłowie Małgorzaty Kity: Kiedy samochód przestał być tylko samochodem… Lingwistyczne odczytanie tekstów z zakresu brandingu motoryzacyjnego

Wprowadzenie do Motion & Emotion

Rozdział 1. Prasa branżowa w strategii kreowania marki

Rozdział 2. Elitarna egalitarność. Do kogo adresowane są teksty w motoryzacyjnej prasie branżowej

Rozdział 3. Lew na maskach peugeotów. Logo marki jest jak kod DNA

Rozdział 4. „Żywią się środkami językowymi wszystkich odmian polszczyzny”. O wielogłosowości w prasie branżowej

Rozdział 5. Nazwa kreuje markę. O nazwach modeli Volkswagena

Rozdział 6. „Pierworodny syn nowej rodziny Volkswagena”. O personifikacji w brandingu

Rozdział 7. Dopamina i system opioidowy. Radość na usługach brandingu

Rozdział 8. Dotknij, poczuj i kup. Językowe konkretyzacje haptyki w magazynach motoryzacyjnych

Na zakończenie

Bibliografia

Summary. Powered by Emotions. Linguistic Brand Creation



Dodano: 2019-01-11 08:31:26


« Wstecz